Marknadsföring
Lönsam reklam
När kaffe marknadsförs riktas reklamen framförallt till medelålders personer och äldre, de som oftast dricker kaffe. Men reklamen kan också rikta sig mot unga för att få dem att dricka kaffe tidigare, då företagen kommer tjäna bättre. Marknadsföringen kostar en hel del av den totala kostnaden för att tillverka kaffe, men eftersom det får fler att köpa kaffet så är det ju lönsamt att ha mycket reklam om produkten. Dessutom satsar man mycket på en enkel logga som representerar företaget och om den designas om senare är den fortfarande lik orginalet så konsumenterna ska känna igen den. Ju mer marknadsföring det finns om produkten desto bättre är det, då märket också "präntas in" i huvudet på konsumenterna.
Bland annat Gevalias marknadsföring
Redan på 1920talet blev Gevalia ett stort märke i Sverige och på 40talet började de marknadsföra sina produkter på bioreklamer och senare på TV-reklamer när det var möjligt. Man kan också ha reklamer i tidningar, affischer m.m. Idag har man även mycket reklam på internet. Gevalia blev också sponsrade av idrottsstjärnor och genom att ha kändisar med i reklamer kan man locka fler konsumenter. Nån gång hade Gevalia en reklamfilm när någon sjöng en sång om ett enkelt "budskap" om kaffet, så tittarna kände igen låten och accosierade den till Gevalia. Detta är också en bra strategi.
Genom att visa vackra bilder och vyer i reklamerna, och människor som njuter av kaffet lyfts det positiva i kaffet fram.
Så här kan reklamerna se ut:
http://www.kraftfoodsnordic.com/kraft/page?siteid=kraft-prd&locale=sesv1&PagecRef=2511&Mid=2511
När kaffe marknadsförs riktas reklamen framförallt till medelålders personer och äldre, de som oftast dricker kaffe. Men reklamen kan också rikta sig mot unga för att få dem att dricka kaffe tidigare, då företagen kommer tjäna bättre. Marknadsföringen kostar en hel del av den totala kostnaden för att tillverka kaffe, men eftersom det får fler att köpa kaffet så är det ju lönsamt att ha mycket reklam om produkten. Dessutom satsar man mycket på en enkel logga som representerar företaget och om den designas om senare är den fortfarande lik orginalet så konsumenterna ska känna igen den. Ju mer marknadsföring det finns om produkten desto bättre är det, då märket också "präntas in" i huvudet på konsumenterna.
Bland annat Gevalias marknadsföring
Redan på 1920talet blev Gevalia ett stort märke i Sverige och på 40talet började de marknadsföra sina produkter på bioreklamer och senare på TV-reklamer när det var möjligt. Man kan också ha reklamer i tidningar, affischer m.m. Idag har man även mycket reklam på internet. Gevalia blev också sponsrade av idrottsstjärnor och genom att ha kändisar med i reklamer kan man locka fler konsumenter. Nån gång hade Gevalia en reklamfilm när någon sjöng en sång om ett enkelt "budskap" om kaffet, så tittarna kände igen låten och accosierade den till Gevalia. Detta är också en bra strategi.
Genom att visa vackra bilder och vyer i reklamerna, och människor som njuter av kaffet lyfts det positiva i kaffet fram.
Så här kan reklamerna se ut:
http://www.kraftfoodsnordic.com/kraft/page?siteid=kraft-prd&locale=sesv1&PagecRef=2511&Mid=2511
Kommentarer
Trackback